dilluns, 22 d’abril de 2013

Exemple de bona pràctica: Material d'elaboració pròpia

Per aprofundir més en allò que considerem una bona pràctica, he seleccionat una de les bones pràctiques que penso es du a terme a l’aula on faig pràctiques. 
 
Aquesta pràctica consisteix en l’elaboració, per part de la mestra, de material de joc a partir de materials reciclats. Aquestes propostes es presenten al racons corresponents o es reserven per fer propostes de joc concretes en algun moment de la jornada. El material s’elabora a partir de material quotidià i reciclat, donant-los un nou ús: cartró, brics de llet, plàstic, botons, bòtils, etc.

Concretament, el material està pensat per a treballar amb un petit grup d’infants (4 o 5) i es presenta a una de les taules de l’aula, normalment als capvespres. 

Els objectius d’aquesta pràctica són diversos: optimitzar els recursos, introduir nou material, afavorir l’aprenentatge autònom per part dels infants, etc. A més, a partir d’aquests materials es treballen de manera transversal les diferents àrees del Currículum: motricitat fina, experimentació, lògica-matemàtica, sentits, colors, relaxació, concentració, etc.

El grau de satisfacció per part dels infants és molt elevat, ja que demostren un gran interès per jugar amb el material. A més, mitjançant l’observació es pot comprovar com els infants aprenen de manera lúdica i desenvolupen moltes habilitats. 

Alguns dels interrogants que em plantejo són si seria més motivant que els propis infants participessin en l’elaboració del material esmentant o si seria més recomanable deixar-ho sempre al seu abast.

Com a exemple d'aquesta bona pràctica us penjo les fotografies de dos dels materials que hem elaborat per al "RACÓ DE MOTRICITAT FINA": 



Per elaborar aquesta entrada he treballat les següents competències: l.2. perquè he reflexionat i ponderat quines són les pràctiques que duen a una bona actuació profesional i la 4.3 ja que he pogut elaborar hipòtesis sobre el perquè d'aquestes pràctiques a partir de la informació que he anat recollint mitjançant l'observació.

11 comentaris:

  1. Quina bona pràctica que té freqüència fer la teva tutora! Penso que és una bona eina, el reciclatge, per a poder mostrar-los als infants altres jocs amb materials totalment quotidians.
    Amb les preguntes que et fas, podria dir-te que segurament sí que els hi agradaria més si participèssin però, també penso que depenent del grau de dificultat...s'entèn i ells hi juguen molt bé ben igual.

    Endavant!

    ResponElimina
  2. Respostes
    1. Penso que aquesta si es pot considerar una bona pràctica perquè reuneix molts requisits, com per exemple, la transversalitat dels diferents continguts plantejats al currículum com es menciona i perquè les propostes es realitzen amb material reciclat. Crec que mostrar als infants altres tipus d’usos dels diferents materials quotidians que es troben al seu entorn més proper, és una bona forma d’educar-los, ja que actualment, vivim en una societat consumidora i tirem coses que ens poden ser molt útils per treballar amb els infants i com a referents seus que som, és important donar-los exemple i mostrar-los la importància del reciclatge.

      A més, crec que amb aquests tipus d’activitats, els infants aprenen a treballar en petit grup, compartint el material, mantenint converses molt riques per ells i, a més, la mestra pot aprofitar per observar els seus processos d’una manera molt més detallada.

      Elimina
  3. Hola Sandra!
    M'han semblat força interessants els materials que heu elaborat. Fer servir material quotidià i reciclat promou la sostenibilitat i, això, també és una bona pràctica i exemple per als infants. Penso que la imaginació dels docents per crear aquests tipus d'activitats té un gran valor i, a més, és una bona manera d'optimitzar els recursos del centre.

    ResponElimina
  4. Hola Sandra,
    És interessantíssima aquesta iniciativa de la teva tutora i mestra de l’aula. Fomentar la sostenibilitat i el material reciclat, és una pràctica educativa molt significativa que potencia el valor dels materials, treballant a l’hora la psicomotricitat, les manualitats o tallers, aconseguir materials específics, creats i ideats a les pròpies necessitats.
    És cert que necessita de la creativitat i temps d’elaboració però estic convençut que la satisfacció personal (de la mestra) al veure que els seus “experiments” són gaudits i de desig pels seus alumnes, ha de motivar a seguir creant i realitzant.
    Espero algun dia poder fer també elements amb material reciclat, la teva mestra, un exemple a seguir ... !!!
    Isma

    ResponElimina
  5. Està molt bé tornar a utilitzar i donar altres vides a tot aquell material que ja s’ha emprat i que, anteriorment, es llençava al fems i, apa! És ben sabut que un nen juga amb qualsevol objecte que caigui a les seves mans. Tot i que les joguines elaborades que es troben als comerços, estan pensades per a que el nen desenvolupi el seu potencial i aprengui (afirmació qüestionada en els darrers anys per alguns estudiosos del camp de l’educació infantil, argumentant que susdites joguines, des d’un punt de vista didàctic, no fomenten la imaginació i l’aprenentatge de la forma més adient), aquesta iniciativa de reutilitzar tot tipus de material, dit sigui de pas molt de moda últimament, no és només una qüestió ensenyament-aprenentatge qualitatiu, sinó de consciència social i econòmica. Social, perquè té present el moment ambiental actual (destrucció del medi natural); i econòmica, per les circumstàncies financeres personals que envolten cada família i, com no, organitzacions i entitats, ja siguin públiques o privades.
    No és un repte només per als més petits, sinó també per als propis adults i professionals de la disciplina docent, comprometent-se d’aquesta manera a innovar, provar coses noves i esbrinar què pot succeir. No conformar-se amb allò que ja és segur perquè es coneix, sinó anar més enllà i arriscar.
    Maite.

    ResponElimina
  6. Benvolguda Sandra,

    Considero que aquesta és una molt bona pràctica moguda per la iniciativa de la mestra. És una bona eina presentada a partir de materials reciclats i, per tant, totalment sostenibles pel centre. Crec que es tracta d’una activitat totalment significativa, ja que els infants experimenten amb materials quotidians i alhora fàcils d’aconseguir.

    A més, considero que el tipus d’activitats que desenvolupeu amb els materials esmentats, ajuden als infants a desenvolupar capacitats com la cooperació i el treball en equip. És interessant treballar aquests aspectes des d’edats primerenques, ja que a molts infants els costa el fet de compartir amb els altres. D’aquesta manera, es propicien situacions riques d’aprenentatges en què els infants mantenen conversa i comparteixen un únic material.

    Gràcies per compartir-ho Sandra! Estic segura que em servirà de model per a desenvolupar moltes activitats!

    ResponElimina
  7. Molt molt bona pràctica la d'aquesta tutora, jajaja. Però sense l'ajuda de la seva estudiant en pràctiques no seria igual, ben segur!!! Una abraçada i gràcies per la teva feina!! Formem un gran equip!!!
    La teva tutora de pràctiques que fa "bona pràctica amb el material d'elaboració pròpia"!!!jaja, fins demà!!!

    ResponElimina
  8. Hola Sandra!

    M’ha encantat aquesta bona pràctica!
    Que sigui la mestra qui elabori material educatiu pels infants està molt bé. A més, es tracta de material reciclat i per tant no estructurant, la qual cosa estàs transmetent als infants que per jugar o aprendre no és necessari fer-ho amb materials elaborats de fàbrica i que es poden trobar a qualsevol botiga.
    És una pena que aquest material només es tregui de tant en quant, estaria molt bé que es pogués utilitzar sempre, creant un racó exclusiu per ell. A més, com que són materials que es van elaborant de tant en quant, sempre es va variant i sempre hi ha material nou, cosa que segurament motiva més als infants.

    ResponElimina
  9. Hola Sandra !!
    Valoro molt interessant la bona pràctica que exposes i comparteixo qüasi tot el que ja han dit els companys. Penso que és una bona pràctica a "copiar".
    A la pregunta que et fas de si estaria bé que els infants participessin de l'el·laboració dels jocs, penso que si, i tant !!
    D'aquesta manera penso que s'abastarien més objectius com és
    -el foment de la creativitat: descobrint la quantitat de transformacions que podem donar a un material que tenia un anterior ús.
    - I la transmissió del valor de reutilitzar les coses amb diferents utilitats.

    És compatible que la mestra segueixi elaborant alguns dels jocs o alguna de les seves parts que siguin més complicades, amb implicar els infants en l'elaboració de les parts més senzilles o jocs més fàcils de fer. Ara que ja ens has exposat aquesta bona pràctica, penso que sí que es pot millorar encara.

    I pel que veig, la teva tutora segueix el teu blog, així és que a ben segur ho estudiarà.

    Gràcies per compartir-la !!

    ResponElimina
  10. Sandra,
    són uns recursos molt interessants.
    Comparteixo l'enllaç al facebook Fer de Mestres https://www.facebook.com/FerdeMestres
    Moltes gràcies!
    Carme

    ResponElimina